Wednesday, November 3, 2010

Lipan Bara Merah Menyala

Korang penah tak kene gigit ngan binatang berbisa?? Contoh binatang berbiasa mcm ular tedung selar, lipan bara, penyengat, semut merah mak ngahh, pepijat alam. Penah takk?? Klu korang nk tahu aku penah di gigit oleh lipan barra. Mmg pengegalamn negerii. Kesakitannya terasa hingga kehari ini. Drama.....

Kejadian nie berlaku masa aku tingkatan 2 kot. Masa tu aku tgh main badminton kat sekolah agama kat area umah aku. Lepas main duklaa dlm kelas lepak² tu menghilangkan penat. Biler nk balik jln nk kuar dari sekolah agama tu gelap. Tiba² aku rasa mcm kene gigit. Selang 2-3 saat kaki aku dah rasa sakit yg amat. Trus aku mengelupuhhh kat situ jugakk. Member aku yg dok belakang aku nampakk Lipan Bara warna merahhh kehitaman (org kata tu mmg lipan yg paling bisa) kat area kaki aku... Drama pon bermulaaa........

Masa aku tgh mengerang ngerang kesakitan, member aku sorang nie ckp...

"dy, kau kene minum air dulu, jgn sampai lipan tu dpt minum dulu. Nanti kau lagi sakit"

Biler dgr member aku kata gitu, lintang pukanglaahh diaorg gie cair air.

member aku : "dy nie ader paip"

aku : "aku tak boleh jalan nie..sakit sangat, carilahh botol. Cepat skitt weyy kang mati aku nie"

Punyaa suspen masa tuu, aku dah ingat mati jerr. Org yg mencari botol tu pon kelang kabut mcm dunia nie nk kiamat. Last² jumpa botol. Dapatlaah aku minum setegukk. Tapi kesakitanya tetap mcm tadi. Takder kurang skit pon. Member aku trus bawak aku balik umah. Balik umah ok, bukan gie klinik ker jumpa sengsee kerr. Ayoooo...

Sampai umahh, citer lebih kurang ngan bapak aku, trus dia ambik asam jawa tepek kat tempat yg kene gigit tu pastu balut ngan kain. Dan trus laju menuju ke klinik.

Mcm biasa doktor akan tny sakit aper segala dan aku pon ckp kene gigit lipan.

Doktor : "kene kat maner??"

Aku : "Kat kaki"

Doktor : " Yang balut nie kerr??"

Aku : " yerrlaa (agak hangin disitu)"

Biler doktor bukak jer balut tu trus dia melompat...

"LIIPAAAANNNNNNNN"

Aku yg tgh fobia lipan nie pon sama naik melompat terkejut..

"maner lipan manerr???"

Ader ker dia kata asam jawa kat kaki aku tu lipann. Gile ker aper aku nk bawak lipan tu skali. Kau ingat lepas dia gigit, aku pon ambik kain balut ngan lipan² tu skali. Kire tak nk kasi dia dpt air laaa. Adoiiii bodohhhhhhhhh..

Lepas 15minit kene enjet akhirnya lega. Biler balik umah aku tny bawak aku naper lepak asam jawa a.k.a lipan tu. Bapak aku ckp tuk tarik bisa supaya tak merebakk. Dan bapak aku ckp Lipan Bara Merah mmg ssgt bahaya. Boleh membawa mauuuttttt.

Nasib baik selamattttttt...

p/s: Lipan patuk ker gigit??

3 comments:

  1. asam jawa tu kan cam lipan gak bentuknya...
    nasib doktor tu tak ketuk 'lipan' tu pakai tukul besi kalau tak sampai sekarang ko tempang hehehe...

    ReplyDelete
  2. ahahahahahahahaha...nangis aku gelak wehh...terbayang dokter tu tekejut napok lipan...adeh laaaa...

    ReplyDelete